۩ ۩ °o.O ( ﻋﺻآﺑة ﺂﺣﻟـﮯ ﺑﻧآﭠ ) O.o° ۩ ۩

۩ ۩ °o.O ( ﻋﺻآﺑة ﺂﺣﻟـﮯ ﺑﻧآﭠ ) O.o° ۩ ۩


 
الرئيسيةبوابهاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 فن تزيين الاكل

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
منه
مشرفة في عصابة أحلى البنات
مشرفة في عصابة أحلى البنات
avatar

الجنس الجنس : انثى
عدد المشاركات عدد المشاركات : 296
نقاط نقاط : 448
تميزك في الردود تميزك في الردود : 2
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 05/10/2011
العمر : 30

مُساهمةموضوع: فن تزيين الاكل    الجمعة 14 أكتوبر 2011, 10:59 pm

تزيين الأكل من الحاجات اللي بتخلّي شكل أكلك شهي ولذيذ، مش بس كده ده
كمان بيعطي انطباع حلو جداً عن الطبق اللي بتقدميه، وزي ما قال المثل
الشعبي "العين بتاكل قبل الفم".. علشان كده إحنا النهارده حبينا نقدّم لك
عدد نعرفك فيه إزاي تزيّني أطباقك وتبيّني شطارتك وشياكتك في تقديم أكلك...


وعلشان تقدري تعملي أطباق شكلها حلو ومتميّز يبقى لازم تحطي شوية القواعد الأساسية دي قدامك...

















ودلوقتي بقى تعالي نتعرّف مع بعض على شوية حاجات ممكن تستخدميها في تزيين أطباقك...


الصوص من الحاجات البسيطة اللي ممكن تستخدميها في تزيين حاجات كتير،
وميزته إنه سهل ومتوفّر منه أنواع وألوان كثيرة أوي، زي الكاتشاب أو صوص
الشيكولاتة بالنسبة للحلويات، وممكن تعملي به أشكال كتيرة على أطباقك،
وممكن ترشيه على شكل زجزاج، ولو عندك ميول فنية ممكن تعملي بالصوص أشكال
زي قلب أو وردة.


استخدام الفاكهة في التزيين بيدّي لأطباقك شكل منعش وجميل، والتزيين
بشرائح الفاكهة حاجة سهلة جداً، وكل اللي عليكِ إنك تجيبي الفاكهة اللي
إنتِ عايزاها وتقطعيها شرائح وتحطيها على طرف الطبق، أو ممكن إنك تستخدمي
مجموعة من الفواكه مع بعضها كقاعدة للطبق تحطي عليها صنف الأكل اللي عايزة
تقدميه، يعني مثلاً ممكن تحطي شرائح كنتلوب مع الموز والمانجو على الطبق
وتحطي عليهم كيكة أو أيس كريم.


الخضروات كمان بيكون لها تأثير حلو أوي على شكل الطبق زي الفاكهة بالضبط،
وفيه خضراوات كتيرة ممكن تستخدميها في التزيين زي الجزر والفجل والبنجر..
وفيه أفكار سهلة وبسيطة ممكن تعمليها باستخدام الخضراوات، زي إنك تبشري
الجزر أو الفجل أو أي نوع خضار تاني، وتعملي بيهم شكل جبل صغير في وسط
الطبق أو على جنب، وكمان ممكن تقطعي الخضار على أربعة وتعملي بيهم شكل
وردة مثلاً.

كمان الخضرة زي البقدونس والكرفس والريحان والكسبرة والروز ماري والزعتر
من الحاجات اللي بتكون دايماً متوفّرة في أي مطبخ مصري سواء كانت طازة أو
ناشفة، والخضرة من الحاجات اللي بتدي طعم حلو ومختلف لأكلك، مش بس كده ده
إنتِ ممكن كمان تستخدميهم في تزيين الأطباق، يعني ممكن تحطي أعواد
البقدونس على جنب الطبق أو ترشي البقدونس المفروم على الأكل بشكل عشوائي،
وصدقيني هيعمل شكل تحفة، وممكن تزوّدي جمال الطبق بإنك تستخدمي الزهور
اللي بتنبت مع الأعشاب دي.

ونصيحة مني حاولي تبتكري في تزيين الأطباق؛ يعني ممكن إنك تستخدمي أي نوع
خضار عندك في تزيين أطباقك، زي مثلاً إنك تستخدمي حبوب البسلة في عمل صف
في وسط الطبق.


ممكن تستخدمي أنواع مختلفة من الجبنة في تزيين الأطباق زي الجبنة الفيتا
أو البارميزان أو الجبنة الرومي وكمان الجبنة القريش، وممكن تعملي أشكال
مختلفة من الجبنة الشيدر باستخدام القطّاعة اللي بيكون لها أشكال مختلفة
واللي بتستخدميها في تقطيع البسكويت.


ممكن تستخدمي الخبز المحمص في تزيين أطباقك، وخصوصاً أطباق اللحمة، وممكن تحطي بعض شرائح الخبز المحمص جنب طبق الشوربة.

وطبعاً لما جينا نحضر لك عدد عن تزيين الأكل ما كنش ممكن ننسى إننا
نعرّفك إيه الأدوات اللي المفروض تكون موجودة في مطبخك، علشان تعملي أحلى
الأشكال لأطباقك وتخلّي كل الناس تقول لك "إيه الجمال ده"، وعلشان كده
عملنا لك جاليري بأهم الأدوات اللي لازم تكون عندك في المطبخ





أدوات التزيين




1- إنك تستخدمي حاجات طبيعية لتزيين الأكل، وتحاولي على أد ما تقدري إنك
تقللي من استخدام الحاجات غير الطبيعية زي مثلا شرائح الليمون البلاستيك؛
لأن الحاجات الطبيعية بتدي شكل أحلى.

2- حاولي دايماً إن الحاجات اللي بتستخدميها في التزيين تكون متناسقة مع
نوع الأكل اللي بتقدميه، يعني مثلاً تزيّني طبق السمك بشرائح ليمون، لكن
مش معقول إنك تزيني التشيز كيك بالبقدونس؛ لأن ما فيش أي ترابط بينهما.

3- خدي بالك كمان من إن الأطباق اللي بتحتوي على أكثر من مكون إنك تستخدمي
فيها حاجات بسيطة في تزيينها، أما الأطباق البسيطة فممكن إنك تعملي لها
ديكور معقد شوية.

4- حاولي تعملي بالأكل اللي موجود في الطبق أشكال هندسية، زي الدواير أو
أي شكل عشوائي يدي شكل حلو في النهاية؛ زي مثلا لو بتقدمي صدور فراخ مقطعة
قطع صغيرة تبقى ترصيهم في الطبق على شكل حرف X، وممكن كمان إنك تسندي
شرائح اللحمة على جبل تعمليه من البطاطس الصغيرة المسلوقة، وممكن تعملي
تبديل بين الأطوال المختلفة للأكل في نفس الطبق يعني من الآخر نوّعي في
طريقة وضع الأكل في الأطباق.

5- اوعي تفتكري إن تزيين أطباق التقديم هو بس اللي بيخلي أكلك يبان بشكل
شهي ولذيذ، لكن كمان طريقة ترتيب الأطباق على السفرة، علشان كده يا ريت
إنك تحطي الأطباق المرتبطة ببعضها قريبة من بعض.

6- اوعي تخلي سفرتك مزحومة بأطباق كتيرة، وتفتكري إن هي دي الشياكة؛ لأن الزحمة دي ممكن إنها تدي شكل مش حلو على السفرة.

7- في معلومة مهمة جداً يمكن تكوني أول مرة تسمعي عنها، ولكنها مهمة
وأساسية في فن تزيين الأطباق، وهي إنه من الأفضل إنك تستخدمي أعداد فردية
في الحاجات اللي بتذوّقي بها، وبلاش الأعداد الزوجية، يعني لو هتستخدمي
شرائح من الطمام أو الليمون في تزيين أي طبق يبقى الأحسن إنك تحطي واحدة
أو ثلاثة أو خمسة وبلاش تحطي اثنين أو أربعة؛ لأن الأعداد الفردية مريحة
أكثر للعين.

8- لو عايزة تضيفي شكل جذاب لأطباقك بطريقة بسيطة جداً، يبقى أحسن حاجة
إنك تستخدمي طريقة الرش، يعني ممكن ترشي على الطبق حاجات زي البقدونس
المفروم أو المكسرات المفرومة أو السكر البودرة أو الكاكاو، وطبعاً ده كله
بيكون على حسب مكونات الطبق اللي إنتِ عايزة تزينيه.



1- الصوص:

2- الفاكهة:

3- الخضروات:



4- الجبنة:

5- الخبز المحمص:






اضغط على الصورة لمشاهدة الجاليري:
مبشرة



قوالب الحلويات




قشارة خضار




قطاعة خضار




قطّاعة الفاكهة




فرش




قشارة ليمون




أقماع للتزيين بأشكال مختلفة




كيس التزيين




سكينة مشرشرة




سكاكين عادية




قطاعة العجين بأشكال مختلفة


















ودلوقتي اتفرجي معانا على...

جاليري يوضّح لكِ طريقة التزيين باستخدام الليمون





طريقة التزيين باستخدام الليمون





































































اضغط على الصورة لمشاهدة الجاليري:
اغسلي الليمونة كويس وبعدين قشّريها بقشارة الليمون



ممكن تنظّفي الجزء الأبيض اللي على القشرة بالسكينة




قطعي القشرة لشرائح رفيّعة




اربطيها زي الفيونكة




وده هيبقى الشكل النهائي.. وممكن إنك تزيّني بيها طبق سمك مثلاً













جاليري يوضّح لكِ طريقة التزيين بالخيار




طريقة التزيين بالخيار

































اضغط على الصورة لمشاهدة الجاليري:
اغسلي الخيار كويس وبعدين اقطعي أطرافه بالسكينة، وابدئي قطّعيه لشرائح بس تكون مايلة شوية



اعملي بالسكينة خط صغير لغاية نص شريحة الخيار




افتحي الشريحة بإيديكِ الاتنين بس كل إيد تكون في اتجاه عكس التانية زي ما هو واضح في الصورة







منقوووووووول
































الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
raghoda
نائبـة المديرة في عصابة أحلى البنات
نائبـة المديرة في عصابة أحلى البنات
avatar

الجنس الجنس : انثى
عدد المشاركات عدد المشاركات : 3733
نقاط نقاط : 4455
تميزك في الردود تميزك في الردود : 39
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 03/08/2010
العمر : 20
الموقع الموقع : دنيا الاحلام

مُساهمةموضوع: رد: فن تزيين الاكل    السبت 15 أكتوبر 2011, 2:06 am

بجد موضوع رااائع يا منونه
تسلمى يا قمر
وتم التقييم لعيونك
+1
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.mosshaf.com/web/
 
فن تزيين الاكل
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
۩ ۩ °o.O ( ﻋﺻآﺑة ﺂﺣﻟـﮯ ﺑﻧآﭠ ) O.o° ۩ ۩  :: المنتديات النسائبة المنوعة :: ۩ ™¶«§»ـ_ـ«§»¶ قسم التجارب والحلـول المنزليـة ¶«§»ـ_ـ«§»¶™۩-
انتقل الى: